Wyposażenie bramy garażowej w dobry napęd jest dużym udogodnieniem w codziennym życiu, które przekłada się nie tylko na komfort, ale też bezpieczeństwo samochodu. Na rynku jest szeroki wybór napędów, a rozwój technologiczny powoduje pojawianie się coraz nowocześniejszych modeli. Wybór odpowiedniego napędu nie jest łatwy, a różne typy bram mają inne wymagania. Podobnie jest w przypadku bramy segmentowej. Jak wybrać odpowiedni napęd do bramy segmentowej?

Parametry napędów do bramy garażowej

W przypadku napędów do bram garażowych nie istnieje techniczny podział, który mógłby wyszczególnić poszczególne typy. Napędy zdefiniowane są przez parametry, które są zróżnicowane w zależności od typu i gabarytów bramy. Najlepszym rozwiązaniem jest zakup napędu razem z bramą garażową. Nie zawsze jest to możliwe, i wówczas należy zwrócić szczególną uwagę na poszczególne parametry i odpowiedni wybór. Dobór optymalnego napędu musi być przemyślany, i spełniać wszystkie parametry, które umożliwią obsługę danej bramy. Do najważniejszych z nich należą:

prędkość przesuwu – wartość podawana jest w centymetrach na sekundę i określa czas otwierania bramy. Im wyższa wartość, tym szybciej brama się otwiera lub zamyka. Najczęściej parametr ten wynosi około 12 cm/s, a czas otwierania bramy w większości przypadków wynosi od 15 do 30 sekund;

siła ciągu – podawana w Niutonach (N) określa siłę ciągnięcia i pchania bramy, która musi być dopasowana do jej ciężaru. W większości przypadków stosowane są napędy o sile ciągu o wartości 600 N. W przypadku małych i lekkich bram napędy mają siłę 400 N, a w przypadku szczególnie dużych i ciężkich bram konieczne jest zastosowanie siłowników o sile ciągu o wartości sięgającej 1200 N;

rodzaj sterowania – wybierając napęd do bramy, istotną kwestią do przemyślenia jest rodzaj sterowania. Automat sterowany drogą radiową powinien mieć częstotliwość 433,92 MHz lub 868,35 Mhz. Coraz częściej stosuje się nadajniki o większej częstotliwości ze względu na na większe bezpieczeństwo i niezawodność. Obecnie ze względu na rozwój technologiczny producenci wyposażają urządzenia w zabezpieczenie takie jak wyposażenie nadajników w pilotach w systemy zmieniające kod. Zabezpiecza to przed włamaniem – każdy kod wysyłany jest tylko raz. Nawet w sytuacji przechwycenia kodu, uruchomienie bramy za jego pomocą nie będzie możliwe. Nadajniki cały czas są ulepszane, co jest związane nie tylko z bezpieczeństwem, ale też zwiększeniem zasięgu pilota. 

Napęd, a brama segmentowe

Wybór napędu nie ogranicza się do dostosowania go do ciężaru bramu i jej wielkości. Bramy segmentowe należą do grupy bram, do których dobranie napędu nie wiąże się z praktycznie żadnymi ograniczeniami. Jednak należy zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które mają bezpośredni wpływ na dobranie odpowiedniego napędu.

Najłatwiej dobrać napęd do bramy segmentowej górnej. Pasują do nich wszystkie rodzaje napędu, o ile nie brakuje centymetrów koniecznych do ich montażu. Napęd wymaga miejsca pomiędzy bramą, a sufitem. W przypadku garażu na dwa samochody, gdzie brama jest większa, napęd musi mieć większą siłę, co przekłada się na jego gabaryt. Warto zwrócić na to uwagę już na etapie budowy.

W przypadku bramy segmentowej bocznej, napęd montowany jest tuż na nadprożem lub na ścianie bocznej. Tego typu mechanizmy wyróżnia szczególna konstrukcja, dostosowana do tego typu bramy. Napęd wyposażony jest w ramie umożliwiające ciągnięcie bramy. Silnik napędu powinien mieć dużą moc – większą, niż w przypadku bramy segmentowej górnej.